Det här är LFV
Vi leder flyget - i takt med tiden, i alla lägen. LFV är ett statligt affärsverk med uppdrag inom flygtrafikledning för civil och militär luftfart med tillhörande tjänster. Vi erbjuder flygtrafikledning och relaterade tjänster både nationellt och internationellt. Våra flygledare leder dagligen cirka 2 000 flygplan i svenskt luftrum. LFV var först i världen med flygtrafikledning på distans och vi driver digitaliseringen inom flera områden. Genom olika samarbeten är vi med och effektiviserar det europeiska luftrummet.
LFV i korthet
- LFV är ett statligt affärsverk som ska tillhandahålla en säker, effektiv och miljöanpassad flygtrafiktjänst för civil och militär luftfart samt tjänster för obemannad luftfart.
- Vi tillhandahåller flygtrafiktjänst i alla beredskapslägen och är en av de myndigheter som har ett särskilt ansvar för att planera beredskap.
- Vi flygtrafikleder vid 16 flygplatser eller flottiljer och från fyra kontrollcentraler i Sverige: ATCC Stockholm, ATCC Malmö, RTC Stockholm och Östgöta kontrollcentral. Vi flygleder också all överflygande trafik i det övre svenska luftrummet.
- Vi bedriver forskning som leder till utveckling av flygtrafiktjänsten, för att möta nya krav och ändrade förutsättningar för användning av luftrummet.
- LFV var först i världen med flygtrafikledning på distans, så kallad Remote Tower Services eller RTS. Vi leder idag flygtrafiken vid Kiruna Airport, Åre Östersund Airport, Umeå Airport och Malmö Airport på distans från RTC Stockholm.
- Vi utvecklar det europeiska luftrummet genom samarbeten i organisationer och allianser, både nationellt och internationellt.
- LFV har cirka 1 150 anställda.
- 2023 hanterade LFV 583 000 flygtrafikrörelser i svenskt luftrum.
Om vårt uppdrag
LFVs huvuduppgift är att tillhandahålla en säker, effektiv och miljöanpassad flygtrafiktjänst för civil och militär luftfart och tjänster för obemannad luftfart. Vi är ett statligt affärsverk och vår verksamhet finansieras främst via avgifter och intäkter. Vi lyder under Landsbygds- och infrastrukturdepartementet och ska verka för att de transportpolitiska målen uppnås. Vi leder flygtrafiken på ett säkert sätt genom det svenska luftrummet; både den överflygande trafiken, och flygtrafiken vid de flygplatser i Sverige där vi utför flygtrafiktjänsten.
Vår verksamhet är certifierad enligt ISO 9001 och ISO 14001. Läs LFVs verksamhetspolicy som också innehåller policy för kvalitet och miljö.
Flexibelt och effektivt luftrum
Sedan 1978 är det militära och det civila luftrummet integrerat i Sverige, Det är en unik lösning som Sverige är ensamt om. Därmed kan luftrummet användas på ett flexibelt och effektivt sätt vilket bidrar till ett hållbart luftrum. Försvarsmakten har verksamhet på flygplatser/flottiljer i Sverige där LFVs personal ansvarar för flygtrafiktjänster. Inom teknikområdet sker nyutveckling och uppdatering av de befintliga systemen i tornen i nära samarbete med Försvarsmakten.
Regleringsbrev
Regleringsbrevet innehåller avkastningskrav och förväntningar på vad LFV ska leverera. Det kan också innehålla särskilda uppdrag.
Här hittar du
Finansiell och operativ prestation
Flygtrafiktjänst
LFV arbetar med fyra verksamhetsområden; flygtrafiktjänst, övrig kommersiell verksamhet, forskning och innovation och anslagsfinansierad verksamhet.
Flygtrafiktjänst
Den övervägande delen av flygtrafiktjänsten bedrivs med ensamrätt på en reglerad marknad. Det gäller flygtrafiktjänster i det övre luftrummet samt tjänster som utförs åt Försvarsmakten och Swedavia. I flygtrafiktjänst ingår förutom flygtrafikledningstjänst även CNS-tjänster, flyginformation och väderpresentation. Tjänsterna utförs både för civil och militär flygtrafik. Kunderna är de flygbolag och flygoperatörer som trafikerar det svenska luftrummet, Försvarsmakten samt statliga, kommunala och privatägda flygplatser. Verksamheten omfattar de flygtrafiktjänster som tillhandahålls i det övre luftrummet, en route, från kontrollcentralerna i Stockholm och Malmö.
Flygtrafiktjänsten omfattar också flygplatsernas kontrollzoner och terminalområden. Det är områden på och i direkt anslutning till flygplatserna. Vi flygtrafikleder också vid in- och utflygning. Det görs från flygplatsernas flygledartorn, fristående terminalkontrollcentraler samt kontrollcentral för flygtrafikledning på distans. För att allt ska fungera har LFV en infrastruktur i form av kontrollcentraler, radarstationer, navigationshjälpmedel, operativa system med mera.
Övrig kommersiell verksamhet
För att LFV ska kunna leverera smarta lösningar för morgondagens flyg är samarbeten och allianser strategiskt viktiga. LFV kan därmed erbjuda kunder innovativa och konkurrenskraftiga produkter och koncept. I strategiska möten med flygbolagen diskuteras långsiktiga övergripande frågor som avgifter, kapacitet och leverans. För flygplatserna är LFV en naturligt långsiktig partner i deras utveckling. För varje kund finns avtal som ligger till grund för leverans, informationsutbyte och uppföljning. Den internationella marknaden för flygtrafiktjänstrelaterade erbjudanden har de senaste åren präglats en ökad konkurrens. Trenden stannade av under 2020, primärt på grund av pandemin, men det kommer kontinuerligt ut uppdrag som syftar till att utveckla flygplatser och flygtrafiktjänst för att leva upp till framtida krav på infrastrukturen.
Forskning och innovation
LFV bedriver forskning- och innovation framförallt inom ramen för det europeiska forskningsprogrammet för flygtrafikledning, Single European Sky ATM Research (SESAR). Verksamhetens kostnader ska täckas genom extern finansiering och finansieras i huvudsak genom EU-bidrag samt medel från Trafikverket och Vinnova. LFV samarbetar också med universitet och högskolor och har ett långtgående samarbete med Linköpings Universitet.
Anslagsfinansierad verksamhet
LFV ska tillhandahålla en robust flygtrafiktjänst i alla beredskapslägen och har därför erhållit anslag för att utveckla och förstärka såväl robusthet som redundans inom flygtrafiktjänstområdet. Arbetet är till stor del projektbaserat. Arbetet drivs i programform och innehåller ett stort antal delprojekt.